הרשם או שלח הודעה
rc flight school

​© כל הזכויות שמורות לכנפיים

מדריך הטסת טיסנים על שלט - המראה 
 

הדרכה על סימולטור טיסנים חלק 2 


"חכם לומד מטעויות של אחרים. טיפש לא לומד מטעויות של עצמו"... (אמרה של טיסנאים)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*אימון על סימולטור טיסנים אינו תחליף לקורס הטסה ממשי. רוצה ללמוד להטיס טיסנים על שלט?


עשה זאת נכון ובביטחון ב >>>  בקורס הטסה מתחילים

 

בסוף השיעור הקודם, שיעור מספר 2 למדת על מבנה הקפה מסודר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


כעת הגיע הזמן למדריך הטסת טיסנים - המראה!

 

התיאוריה של ההמראה: כרגיל, לפני תרגול מעשי, עליך לכסות חומר תיאורטי וחשוב. ראשית, עליך לדעת מהם הכוחות הפועלים על הטיסן ועל התנהגות הגאי המטוס בזמן ההמראה. כידוע, הכוח שהאוויר מפעיל על משטחי הטיסן הבאים אתו במגע הוא ביחס ישר למהירות זרימת האוויר עליהם, וליתר דיוק: הכוח גדל בריבוע למהירות הזרימה. פירוש הדבר, הוא שבתחילת הרצת הטיסן להמראה, הגאי הטיסן לא יעילים והשפעתם על הטיסן נמוכה. בשלב זה ההיגוי נעשה בעיקרו על ידי הגה הכיוון (הנשלט על ידי הסטיק השמאלי) מאחר שהוא מחובר ישירות לגלגל החרטום (או לגלגל הזנב, בטיסן עם גלגל זנב). ככל שהטיסן יתקדם במרוצתו על מסלול ההמראה, הוא יצבור מהירות וכוח עילוי ואז השפעת הגאי הטיסן (מאזנות, הגה גובה והגה כיוון) תגדל והשפעת היגוי הגלגל תקטן.

באיזו עצמה יש לפתוח את המצערת בתחילת ההמראה?
ישנם מספר שיקולים שעלינו לקחת בחשבון. מצד אחד, אנו מעוניינים שהטיסן ירוץ על המסלול ויצבור מהירות וכוח עילוי מהר ככל האפשר, מצד שני, פתיחת מנוע למלוא העצמה עלולה לגרום לטיסן למשוך שמאלה עקב המומנט שמפעיל המדחף המסתובב ימינה בכיוון השעון. בנוסף, המראה מהירה מידי לא תשאיר לנו זמן ואפשרות לתקן טעויות שהעיקרית שבהן היא סטייה מציר המסלול. על כן: ריצת המראה ארוכה ומבוקרת היא ההמראה הטובה ביותר. בכפוף לנתונים ספציפיים של כל טיסן (סוג הטיסן, גודלו, משקלו וכוח המנוע שלו) אנו ממליצים לפתוח את המצערת בהדרגה לכוח מלא או לכדי 3/4 עוצמה. בדרך כלל, טיסנים יתנתקו מהמסלול ללא מתן אפ בהגה הגובה, או בתוספת מעט אפ. טיסן עם גלגל זנב עדיף להריץ על המסלול תוך כדי ההמראה עם מעט אפ, כדי לשמור על גלגל הזנב צמוד למסלול. יש לזכור להקטין כוח מנוע עם הגעת הטיסן לגובה בטוח.

הסעה על המסלול: לפני שאתה "ממריא" בטיסן תרגל הסעת הטיסן על המסלול בעזרת הגה הכיוון המצוי בסטיק השמאלי. שים לב להיגוי "הפוך" לכאורה, כאשר הטיסן נמצא בתנועה לכיוונך. עליך להתייחס תמיד לכיוונים מנקודת המבט של "הטיס" היושב בטיסן. פניה ימינה תהיה תמיד ימינה של הטיס ופניה שמאלה תהיה שמאלה בהתאמה לנקודת המבט של הטיס. שים לב: כשהטיסן נמצא בתנועה לכיוונך ההיגוי עשוי להיות מבלבל. פתח את המצערת במתינות ובהדרגה על ידי דחיפת הסטיק השמאלי קדימה. הטיסן יתחיל לנוע על המסלול. שלוט במהירות הריצה
על ידי סגירה או פתיחה של המצערת על פי הצורך. בעזרת אותו הסטיק, שלוט על נתיב הנסיעה של הטיסן.
בזמן הפניות עליך לבצע היגוי של המאזנות לאותו כיוון פניה, בעזרת הסטיק הימני, דבר שישמור על הטיסן
וימנע ממנו להתהפך.

מדריך הטסת טיסנים - המראה: בתרגיל זה כיוון ההמראה יהיה מימין לשמאל ללא רוח מסלול, או אל רוח מסלול חלשה הנושבת משמאל לימין. פתח את המצערת על ידי דחיפת הסטיק השמאלי בהדרגה קדימה. הטיסן יתחיל בריצה על המסלול ויצבור מהירות. בעזרת אותו הסטיק, שמור על נתיב ריצת הטיסן ישר מעל ציר המסלול. כשהטיסן יצבור מהירות מספיקה וכוח עילוי, לפני הגעתו לסוף המסלול, הוא יתנתק מהמסלול. במידת הצורך, משוך בעדינות את הגה הגובה (הסטיק הימני) דבר שיביא את הטיסן להתרומם ולנסוק בזווית מתונה אל הגובה. לאחר הניתוק מהקרקע שים לב לזווית הנסיקה ושמור על זווית מתונה וקבועה. שמור על כיוון הטיסה בקו ישר בהמשך ומעל צלע מתה (כך נקראת צלע הפיינל בשלב ההמראה) בעזרת שליטה במאזנות והשגח שהכנפיים של הטיסן מאוזנות ואופקיות. אי שמירה על זווית נסיקה מתונה ומשיכת הגה הגובה חזק מידי בכוח מנוע חלש, עלולה לגרום לטיסן להזדקר. מצד שני, אם תמשוך את הגה הגובה חזק בכוח מנוע חזק, הטיסן עלול לבצע לולאה. לאחר שהגעת לגובה בטוח החלש את כוח המנוע לכדי חצי מצערת כדי לשלוט בטיסן ולמנוע ממנו להתרחק או התרומם גבוה מידי. בשלב זה ולאחר ההסבר הארוך, הטיסן מן הסתם נעלם באופק שמצד שמאל... אז לאחר שהפנמת את ההוראות ותרגלת המראה נכונה, מספר פעמים לאורך ציר צלע מתה, עליך לפנות בזמן הנכון ימינה אל צלע צולבת. הפניה נעשית על ידי משיכת הסטיק הימני, השולט במאזנות, ימינה, בתוספת מידה מסויימת של "אפ" בהגה הגובה, לפני שהטיסן מתרחק וכשעדיין אפשר לראות ולזהות את מצבו וכיוונו. כנ"ל בעת פנה ימינה לצלע בסיס ולצלע פיינל.

תרגול פניות: יש לבצע פניה תוך מתן "אפ" בסטיק הגה הגובה, לצורך שמירה על גובה טיסה אחיד. זווית הפניה של הכנפיים צריכה להיות מתונה ועד כ - 45 מעלות ויישור כנפיים לאחריה. על מנת לבנות מבנה הקפה מסודר ומלבני, עליך לתרגל פניות מצלע לצלע בזווית של 90 מעלות.

תחילה תרגל טיסה עם מנוע במצערת קבועה ומתונה. העלה את הטיסן לגובה והתאמן לטוס עם מצערת קבועה כדי ליצור מבנה הקפה מסודר. תרגל טיסה בקו ישר ובגובה אחיד. תרגל טיסה בקו ישר תוך שמירה על גובה קבוע, על ידי שימוש ועבודה נכונה עם המצערת והגה הגובה. עליך לפתוח חלקית או לסגור חלקית את המצערת לפי הצורך. עליך להטיס את הטיסן למלוא אורך האופק הגבוה מצד אל צד. תרגל טיסה בגובה ביינוני תוך שכפול מבנה ההקפה ושמירת הצלעות הארוכות מקבילות זו לזו.

















שימוש בסימנים ועזרים על מנת לשכפל מבנה הקפה מסודר: התאמן בטיסה בגובה ביינוני תוך שכפול מבנה ההקפה במדויק עד כמה שניתן. השתמש בעזרים: נקודות ציון לאורך מבנה ההקפה בהתאמה לעצמים באופק (עמודים, עצים, בתים וכדומה). בנוסף אתה יכול לספור בקצב קבוע (מרווחים של שניה בין ספרה לספרה) שיעזרו לך להאריך צלע מתה / צלע צולבת / צלע עם הרוח. בנוסף צלם ושכפל, זווית מנח הגלגלים בזמן טיסת הטיסן בצלע עם הרוח בכיוון מקביל לצלע פיינל.

בצע בדיקת "גובה מרחק": בנקודה קבועה, עם הכניסה לצלע עם הרוח שפוט את מצב הטיסן בפרמטרים של גובה ומרחק. שפוט עד כמה צלע עם הרוח רחוקה מצלע הפיינל ועד כמה הטיסן גבוה בשמיים. שים לב למיקום הטיסן בנקודה זו ביחס לעצמים באופק (עמודים, עצים, בתים וכדומה).


הקפד לשמור על מקבילות צלע עם הרוח. לא לפתוח (להרחיק) ולא לכנוס (לקצר ולקרב). תרגל פניה ב 90 מעלות לצלע בסיס. השתמש בסימני קרקע באופק כדי לציין את מיקום הפניה אל צלע בסיס.

להמשך הקורס עבור אל: מדריך הטסת טיסנים על שלט חלק 3

*אימון על סימולטור טיסנים אינו תחליף לקורס הטסה ממשי.

רוצה ללמוד להטיס טיסנים על שלט? 
החומר שנילמד לעיל, ועוד, מוסבר ומתורגל בקלות וביעילות בעזרת מדריך

 
בקורס הטסה מתחילים

 

רוצה להישאר מעודכן? הירשם לניוזלטר וקבל הודעות על אירועים, חדשות, מבצעים, מאמרים וסרטונים חדשים ומעניינים.

חזרה לדף הבית