הרשם או שלח הודעה
rc flight school

​© כל הזכויות שמורות לכנפיים

מטוס על שלט, חלקיו והכוחות הפועלים עליו 


מטוס על שלט, כשמו כן הוא - הוא פועל ומתנהג כמו מטוס אמתי!








 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       חדש בטיסנאות ורוצה להיכנס נכון לתחביב?        בוא להרצאת מבוא בכניסה חופשית!


שמות חלקי המטוס הם:

גוף המטוס - (פוסלאג' בלעז) זה החלק הנושא את הכנפיים וההגאים ומחבר ביניהם ליחידה אחת. כמו כן נושא הגוף את כל ההתקנים הדרושים לטיסה כמו מנוע, בקר מהירות, סרוואים, סוללה, מקלט וכו'. בנוי מעץ בלזה או מקצף חזק, דחוס וקל בשם: EPO או EPP.
 

הכנפיים -  אלו הם המשטחים המייצרים את העילוי המחזיק את המטוס באוויר כנגד כוח הכובד ומאפשרים למטוס לטוס.
 

מייצב כיוון - (המשטח האנכי שבזנב המטוס) מונע מזנב המטוס לנוע מצד לצד, ימינה או שמאלה ובכך שומר על יציבות הכיוון האופקי של המטוס בזמן הטיסה. 

 

הגה כיוון – הוא משטח היגוי המשמש להיגוי המטוס בציר הסבסוב (בדומה להגה של מכונית). הטיה של משטח ההיגוי ימינה תגרום ללחץ אוויר שידחוף את זנב המטוס שמאלה ובכך יגרום לחרטום המטוס לפנות ימינה. 
פעולתו של הגה הכיוון משמשת רוב הזמן כהיגוי משלים ותומך לפעולת המאזנות. לנוהל זה קוראים: "פניה מתואמת". כלומר, בזמן פניה יעזור הגה הכיוון להטות את חרטום המטוס לכיוון הרצוי. להגה הגובה חשיבות רבה בזמן המראה או נחיתה בהן עיקר ההיגוי נעשה באמצעותו. בזמן הסעה של טיסן על הקרקע ההיגוי של גלגל החרטום (בטיסן עם גלגל חרטום) או גלגל הזנב (בטיסן עם גלגל זנב) נשלט בערוץ משותף עם הגה הכיוון. הטיית הגה הכיוון מטה את הגלגל  לאותו כיוון הסעה. 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מייצב גובה – ("הכנפיים האחוריות") מונע מזנב המטוס לנוע מעלה ומטה בזמן הטיסה ובכך שומר על היציבות האנכית של המטוס בזמן הטיסה.

 

הגה הגובה – הינו משטח היגוי המשמש להיגוי המטוס בציר האנכי, הוא ציר העלרוד.  כאשר הגה הגובה מתרומם האוויר הלוחץ על חלקו העליון גורם לזנב המטוס לרדת ובכך גורם לחרטום המטוס לעלות והמטוס עולה לגובה, כל עוד יש למטוס מספיק מהירות או למנוע המטוס מספיק כוח כדי שהמטוס ימשיך בתנועתו במהירות מספיקה. כאשר הגה הגובה יורד כלפי מטה, האוויר הלוחץ על חלקו התחתון גורם לזנב המטוס לעלות ובכך גורם לחרטום המטוס לרדת והמטוס צולל כלפי מטה.



 







 

 

 

 




 

מאזנות – הן משטחי היגוי המצויים בחלקים האחוריים של כנף ימין וכנף שמאל, המשמשים להיגוי המטוס ימינה ושמאלה, משטחי היגוי אלה פועלים על ציר הגלגול של המטוס. כשטייס המטוס רוצה להטיס את המטוס ימינה, הוא יגרום להרמת המאזנת הימנית המותקנת בחלקה האחורי של הכנף הימנית ולהורדת המאזנת השמאלית המותקנת בחלקה האחורי של הכנף השמאלית. האוויר שלוחץ על משטחי ההיגוי יגרום לכנף ימין לרדת ולכנף שמאל לעלות. כתוצאה מכך המטוס יפנה לכיוון ימין. פניה שמאלה תבוצע באופן דומה ובהתאמת האמור לכיוון ההפוך. 


 

 

 

 




 
 

 

 

 

 

 

 

 

המדחף (פרופלור בלעז) - מורכב על ציר המנוע. המדחף מסתובב כך שהוא מייצר עילוי בכיוון הנדרש לטיסה ובכך מייצר כוח משיכה המושך או דוחף את המטוס קדימה.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

הספינר – זה כיסוי אווירודינמי בצורת חרוט המורכב בחזית הטיסן (במקרה של מנוע קדמי) על ציר המנוע להשלמת הצורה האווירודינמית של המטוס.
 

כני הנחיתה – הם זרועות המתכת ("רגלי המטוס") שבקצותיהם מורכבים הגלגלים של המטוס.
 

מקלט – זהו חלק אלקטרוני קטן וקל ולו אנטנה, הקולט את הוראות ההטסה המשודרות מהמשדר – "שלט רחוק" ומעבירן לבקר המהירות של המנוע ולמנועי עזר קטנים הקרויים סרבו המפעילים את הגאי הטיסן. 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מנועי "סרבו" – הינם מנועי עזר חשמליים קטנים, המקבלים פקודות מהמקלט ומעבירים אותן להגאי המטוס בעזרת מוטות פלדה הקרויים פושרודים - מוטות דחף.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


סוללת ליטיום פולימר ipo batteries - (בקיצור, ליפו) הינן סוללות קטנות, חזקות ומכילות ממאות ועד אלפי מילי אמפר
(כמות חשמל גבוהה)  ומסוגלות לפרוק ולספק כמות גבוהה של חשמל בזמן קצר. התקדמות טכנולוגית זאת, מאפשרת היום להטיס טיסנים חשמליים עם מנועים חזקים או מהירים המתחרים במנועי דלק. הערה חשובה: לפני השימוש בסוללות יש לשים לב ולקרוא בעיון את הוראות ההפעלה והבטיחות לסוללות ליתיום פולימר (Li-Po). שימוש לא נכון (החסנה וטעינה לא נכונים)  עלולים לגרום להתפוצצות, דליקה שחרור רעלים או לנזק ופגיעה בסוללה. לטעינת סוללות ליפו חובה להשתמש במטענים המתאימים לכך.

 






 






מנועי  Brushless- out runner - הינם מנועים ללא מברשות, אשר יחד עם טכנולוגיית סוללות הליטיום פולימר הביאו למהפך ושדרוג בשוק הטיסנים והפכו את התחביב לנגיש לאלפי חובבים חדשים. מנוע Brushless עובד על אותו העיקרון כמו מנוע "מוברש", למעט העובדה שהאלקטרומגנטים (הקטבים) הם נייחים ואילו המגנטים הם ניידים. מאחר והאלקטרומגנטים הם נייחים, אין צורך במברשות! דבר זה שיפר לעין ארוך את ביצועי המנוע. 

 

 







 

 

 

 

 

 

בקר המהירות (ESC) - הינו היחידה המספקת חשמל למנוע וקובעת את מהירות ועוצמת פעולתו. הסטיק השמאלי למעשה שולט על פעולת המנוע דרך השליטה על בקר המהירות.

 

 







 

 

 

 

 

 

מושגים כלליים באווירודינמיקה:

שפת תקיפה – החלק הקדמי של הכנפיים הראשיות, שהפוגש לראשונה את האוויר בזמן טיסת המטוס.

שפת זרימה – החלק האחורי של הכנפיים הראשיות, המקום בו האוויר הזורם על הכנף חולף ו"נפרד" מהכנף. 
 

ארבעת הכוחות העיקריים המשפעים על מטוס על שלט עם מנוע הם: עילוי, משקל, דחף וגרר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

העילוי והגרר הם הכוחות הנוצרים כתוצאה מזרימת האוויר על כנף מטוס הטס באוויר. העילוי הוא הכוח האנכי ופועל בניצב לכיוון זרימת האוויר ואילו הגרר הוא כוח אופקי, הפועל במקביל לזרימת האוויר. הערכים של העילוי הם חיוביים כאשר העילוי פונה כלפי מעלה ואילו הערכים של הגרר מוגדרים כחיוביים כאשר הם פועלים אחורנית. המשקל הוא כוח הכבידה הנוצר על ידי כוח המשיכה של כדור הארץ. הדחף נוצר על ידי המדחף המונע על ידי המנוע ודוחף את האוויר הבא עמו במגע אחורה, דבר הדוחף את המטוס קדימה. 

כוח העילוי: כפי שניתן לראות בתמונה, פרופיל הכנף אינו סימטרי. חלקו העליון קמור ועל כן ארוך יותר מחלקו התחתון. עיצוב זה של הפרופיל מייצר עילוי מאחר ומהירות זרימת האוויר בנקודות שונות מעל הפרופיל, גבוהה ממהירותו מתחת לפרופיל והלחץ מתחת לכנף גדול מהלחץ שמעל הכנף. ההגדרה לעילוי היא: הכוח שנוצר מהפרש הלחצים הקיימים מעל הכנף ומתחת לה.
 

אז איך מתבצעת השליטה במטוס על שלט?   כמו במטוס אבל, בעזרת הסטיקים של השלט רחוק.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


על כך תוכל לקרוא ב- השלט רחוק ותפעולו

 

רוצה ללמוד להטיס טיסנים על שלט? קרא על >>>  קורס הטסת טיסנים מתחילים

 

             חזרה לדף הבית